lørdag den 29. december 2012

DIY ammepude med tittekant


Da jeg syede en ammepude til min kærestes kusine, tog jeg en masse billeder så jeg efterfølgende kunne lave denne DIY.
Du kan enten vælge at sy et nyt betræk til en gammel ammepude ved at bruge det gamle betræk som mønster, eller du kan sy den helt fra bunden ligesom jeg.

Start med at lave selve ammepuden og derefter betrækket. Selveammepuden er lavet uden tittekant og betrækket er lavet med tittekant.


Skabelon:

Hvis du, ligesom jeg, ikke er i besiddelse af mønsterpapir, kan du sætte avispapir sammen med malertape og tegne mønsteret med en sprittusch. Tegn hele puden i den ønskede størrelse og vælg den halvdel der er pænest og klip den ud.



Som det ses på billedet har jeg lavet puden lige bred hele vejen. Man kan dog også vælge at lave den bredere på midten end i enderne, så den mere ligner dem man køber i butikkerne.

Nu har du en skabelon til din ammepude.

Selve ammepuden:

Det valgte stof til den inderste del af ammepuden lægges dobbelt. Læg skabelonens midte langs stoffet fold. Du skal lave to ens mønsterdele ud fra denne skabelon.

Her ses den ud klippede mønsterdel der stadig er foldet.

Det første der skal syes er lynlåsen. Jeg valgte at sy lynlåsen på indersiden af ammepuden, altså den side der vender ind mod dig selv når du bruger puden.
Fold de to mønsterdele ud og læg dem ret mod ret. Sæt to knappenåle der hvor åbningen til lynlåsen skal være (midterste knappenål er bare til at holde styr på stoffet). Jeg har lavet åbningen en anelse kortere en selve lynlåsen, så "tappen" kan gemmes væk under stoffet når lynlåsen er lukket.


Jeg har syet lynlåsen i efter denne DIY. Jeg synes det krævede tålmodighed at stryge kanterne, da jeg kun har prøvet at sy lynlås i kvadratiske puder :-) 




Nu skal resten af ammepuden syes sammen. Slut af med at overlocke eller zigzagge hele vejen rundt. Puden er nu klar til at blive fyldt :-)



Jeg valgte at fylde ammepuden med Krøyer-kugler (og det er altså ikke bare lige noget man gør. Der var næsten flere krøyer-kugler på mit stuegulv end i ammepuden da jeg var færdig!)

Tadaa!

Ammepude-betræk med tittekant:

Du skal bruge tittebånd til at lave tittekanterne. Sørg for at købe/lave tittebånd nok. Det er så ærgerligt at mangle de sidste 5 cm, når man endelig er nået hele vejen rundt.

Brug samme skabelon som før, men denne gang tillægges yderligere 1-1,5 cm sømrum.

Du skal igen starte med at sy lynlåsen i.
Læg de to mønsterdele ret mod ret og sæt tittebåndet fast med nåle der hvor lynlåsen skal være:




Markér med nåle hvor åbningen til lynlåsen skal være. De tre midterste nåle er sat for at holde styr på tittebånden og stoffet omkring.



Sy ca. 5 cm i hver ende hvor lynlåsen skal være.


Du har nu lavet det hul hvor lynlåsen skal syes ind. For at det bliver nemmere at sy lynlåsen i, skal kanten stryge. Fold den øverste kant ca. 1 cm og stryg så kanten bliver helt skarp.


Du er nu klar til ar sy lynlåsen i.
Stoffet ligger på samme måde som da du strøg kanten. Lynlåsen lægges med bunden (vrangsiden?) opad ligesom på billedet herunder.
Sæt lynlåsen fast med nåle så tittebåndet ligger langs selve plastikdelen af lynlåsen.(denne forklaring giver mere mening om tre billeder)

Den røde pil på billedet herover, indikere hvor jeg er i gang med at sy på billedet herunder.

Her er jeg altså i gang med at sy lynlås og tittebånd fast til den ene side af hullet til lynlåsen

Så er lynlåsen og tittekanten syet fast til stoffet. Her er det tydeligere at se hvordan tittekanten flugter langs lynlåsen.

Nu skal resten af lynlåsen syes fast til den anden side af hullet. Altså den side hvor du før strøg kanten skarp. Du skal nu arbejde på retsiden af stoffet. Nåle sættes fast så stoffet flugter langs tittekanten. Man skal altså ikke kunne se lynlåsen.


Start med at sy 0,5-0,7 cm ud fra tittekanten. 


Vend stoffet 90 grader imens nålen er nede i stoffet. Sy derefter langs lynlåsen.


Til slut vender du igen arbejdet 90 grader imens nålen er nede, og syer de 0,5-0,7 cm ind til tittekanten.


Lynlås med tittekant er ny syet, så mangler du bare at sy tittebåndet på resten af ammepuden.
Sæt tittebåndet fast med nåle, så det flugter med de to mønster dele, hele vejen rundt. Klip det overskydne bånd af, og sy.



Slut af med at overlock eller zigzag kanten hele vejen rundt.


Betrækket er nu klar til at komme på ammepuden. :-)




Her kan du svagt se lynlåsen


 Jeg lavede også et mere neutralt betræk af beige stof med små hvide stjerner og en lilla tittekant. Så er der noget at skifte med alt efter humør eller hvis baby gylper :-)




Hvis der er noget du ikke forstår så skriv endelig :-)

-Kiri



5 kommentarer:

  1. Hvor meget stof skal man ca beregne til et betræk?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej :) Tak for din kommentar!
      Det er efterhånden et stykke tid siden jeg syede ammepuden, så jeg husker desværre ikke de præcise mål. Men jeg mener at jeg købte stof i størrelsen: 110cm. x 100cm., men stoffets størrelse er selvfølgelig afhængig af hvor stor man ønsker ammepuden skal være.
      Held og lykke med projektet :)
      Hilsen Kiri.

      Slet
  2. Heej..

    Jeg skal selv igang med at sy betræk til en ammepude, men er lidt i tvivl hvilken lynlås jeg skal vælge.

    Jeg kan godt lide din idé med tittekanten, og den vil jeg også gerne bruge :) men har du brugt en usynlig lynlås, eller bare en almindelig??

    SvarSlet
  3. Tusind tak for en flot DIY! Nu har jeg fået syet en flot ammepude med betræk til min søster :)

    SvarSlet
  4. hvor mange gram kugler brugte du ca?

    SvarSlet

Tak for dit besøg.
Hvis du har spørgsmål eller kommentarer, er du velkommen til at skrive dem her :-)